
Napęd koła Części motocyklowe

Napęd koła do Top marki motocykli
Motocyklowa przekładnia końcowa przenosi moment obrotowy z silnika na tylne koło. Wprowadza ona motor w ruch.
Rodzaje motocyklowych przekładni końcowych
- Łańcuch. Składa się z następujących elementów:
- Zębatki. Zębatki napędowe uzyskują moment obrotowy z wału wyjściowego przekładni, a napędzane przenoszą go na koło. Tego typu części zamienne nie mają określonej żywotności serwisowej.
- Łańcuch. Przenosi on moment obrotowy z zębatki napędowej na tę napędzaną. Specjalna osłona chroni go przed wilgocią i pyłem. W zależności od rodzaju konstrukcji łańcuch może wystarczyć od 10 000 do ponad 30 000 km.
- Pasek. Jego głównym elementem jest pasek z ząbkami po wewnętrznej stronie. Jest on umieszczony na kołach pasowych, pomiędzy którymi przenosi moment obrotowy i może wystarczyć na nawet 100 000 km. Dokładny czas jest określony przez producenta motocykla.
- Wał napędowy. Jest to złożony mechanizm, który składa się z przegubu Cardana i wałka, który łączy biegi. Jeden z nich znajduje się w skrzyni biegów, a drugi jest przymocowany do piasty koła tylnego. Wały w nowoczesnych modelach są z reguły chronione pokrywą. Ich żywotność serwisowa nie jest z góry określona, jednak jest to system najbardziej wytrzymały.
Usterki: ich przyczyny i objawy
- Zużyte zęby paska lub ogniwa łańcucha. Jest to efekt naturalnego zużycia. Powoduje drgania w przypadku nagłego hamowania i obce dźwięki podczas jazdy motocyklem.
- Zerwany łańcuch lub zerwany pasek. Są one wynikiem krytycznego zużycia i użytkowania elementu dłużej niż jest to zalecane. Przedwczesne zużycie i uszkodzenie tych komponentów może się zdarzyć ze względu na duże obciążenia i zanieczyszczenia. Gdy łańcuch lub pasek się zerwie, usłyszysz głośne klapnięcie. Jeśli pojazd porusza się z dużą prędkością, to może się przewrócić.
- Pogorszenie i luz pomiędzy elementami motocyklowej przekładni końcowej typu wałowego. Pojawiają się one w szczególności po mocnym uderzeniu w razie wypadku drogowego. Można usłyszeć chrupiący dźwięk dobiegający z zespołu, a pokrywa ulega pęknięciu. Ponadto można również dostrzec opiłki metalu w oleju podczas jego wymiany.
- Pęknięcia i inne uszkodzenia zębatek. Z ich powodu motor będzie wydawał nietypowe dźwięki podczas poruszania się i będzie szarpał podczas przyspieszania. Tego typu awarie są spowodowane przez jazdę motorem w terenie lub jego upadek.
Wskazówki, jak serwisować i wymieniać przekładnie końcowe motocykla
- Zespół powinien być serwisowany w zgodności z instrukcją naprawy motocykla. Określa ona na przykład, jak często wymagane jest smarowanie ruchomych części układu. Należy pamiętać że, jeśli motor byłby użytkowany podczas ulewnego deszczu lub w ekstremalnie zapylonych obszarach, to jednostka ta będzie wymagała nieplanowanej konserwacji.
- Czyszczenie powinno być wykonywane z uwzględnieniem rodzaju komponentów. Przykładowo niektóre łańcuchy należy traktować specjalnymi środkami chemicznymi.
- Napięcie napędu łańcuchowego powinno być okresowo sprawdzane i regulowane.
- Przy wymianie zębatek konieczne jest upewnienie się, że są one ustawione względem siebie w jednej linii.
- Zaleca się wymieniać wszystkie komponentu zespołu na raz. W ten sposób ograniczysz ryzyko konieczności ich ponownej naprawy w najbliższej przyszłości.
AUTODOC: tylko wysokiej jakości części motocyklowe
Chciałbyś bez żadnego problemu i szybko kupić wysokiej jakości części zamienne? Zapoznaj się z asortymentem produktów z katalogu naszego sklepu online i za pomocą kilku kliknięć złóż zamówienie bez konieczności opuszczania swojego domu. U nas będziesz w stanie kupić elementy motocyklowej przekładni końcowej i inne akcesoria. Podczas promocji wiele części zamiennych jest dostępnych w niesamowicie niskich cenach.
Asortyment nowych części do motocykli
Polecamy nasze najlepiej sprzedające się produkty z kategorii Napęd koła. Wymienione części zamienne do motocyklow są najczęściej zamawiane przez naszycj klientów.